- قوه غاذیه چگونه عمل میکند؟
- نفس تحلیل برنده اصلی است و تغذیه میکند!
- غذا مغتذی قوه نیست بلکه در طریق این عمل از طریق نفس عمل میکند
- نفس است که غذا را تحرک برای حیوان مستحیل مینماید
و براى هر يك از انواع حيات صورت كماليّه هست كه به آن صورت آثار آن حيات بر مادّه افاضه مىشود به واسطه قواى خادمه. و آن صورت را نفس مىنامند. و ادناى آنها نفس نباتيّه است، و اوسط نفس حيوانيّه، و اشرف نفس ناطقه. و براى نفوس ثلاث معنى مشترك ذاتى و حدّى جامع است. و مقصود در اين فصل برهان بر وجود مطلق آن و ذكر حدّ آن است.
و برهان بر وجودش آن است كه اجسامى را مشاهده مىكنيم كه آثارى از آنها صادر مىشود كه بر وتيره واحده نيست بدون اراده، مانند حسّ و حركت و تغذيه و تنميه و توليد مثل. و مبدأ اين آثار مادّه أولى نمىتواند بود، زيرا كه قابل محض است، و جهت فعل و تأثير در آن نيست. و صورت جسميّه مشتركه در جميع اجسام نيز نمىتواند بود، زيرا كه در همه اجسام اين آثار يافت نمىشود، و صدور اين افعال از اين اجسام گاهى هست و گاهى نيست، پس در اين اجسام مبادى غير از جسميّت آنها خواهد بود. و آن مبادى اجسام نمىتوانند بود، زيرا كه محذور مذكور عود مىكند، پس قوّهاى خواهد بود متعلّق به آن اجسام.
در فنّ الهى مذكور است كه هر قوّه فاعله كه از آن آثار مختلفه صادر گردد به نفس موسوم است. و اين لفظ اسم آن قوّه به حسب ذات بسيطه آن نيست، بلكه اين اسم بر او از آن حيثيّت است كه مبدأ آن افاعيل است. و به همين سبب بحث از نفس را از جمله علم طبيعى دانسته اند.
فارابى در مورد نفس و قواى نفسانى از خادمه و رئيسه و غيره بيانى دارد كه خلاصه آن ذكر ميشود.
هنگامى كه انسان پديد آمد نخستين چيزى كه در او موجود ميشود قوتى بود كه به سبب آن تغذيه ميكند و آن را قوت غاذيه نامند و بعد از آن قوتى كه بواسطه آن ملموسات را احساس كند مانند حرارت و برودت و ساير اين گونه امور و قوتهائى كه بوسيله آنها، طعمها، بويها، آوازها، رنگها و همه مبصرات مانند شعاعات حس ميشود. و همراه حواس قوه ديگرى حادث ميشود كه بواسطه آن نزوع بسوى آنچه حس ميكند حاصل ميشود كه او را مشتاق بدان ميكند و يا مكروه و بى ميل آزو.
از سوی دیگر نفس نباتى را سه قوت است كه غاذيه، منميه، مولده باشد.
حكما گويند: نفس نباتى عبارت از كمال اول براى جسم طبيعى آلى است از جهت آنكه مبدأ تغذيه و تنميه و توليد مثل است.
و بقول عرفا روح را در موقع ظهور افعال نباتيه نفس نباتى گويند.
(اسفار ج 4 ص 1، 11- از اخوان ج 1 ص 241)
از میل و آرزو گفتیم بگذارید مطلبی جالب را که در ارتباط و تطبیق با همین مورد است را برایتان بیان نمایم و آن تعریفی از کلمه اشتها ست که ببینیم اصلا دارای چه معنا و ارتباطی میباشد .
اشتها به معنى دوست داشتن و ميل و رغبت شديد است.
اين اصطلاح را لايب نيتس براى تعبير و توصيف فاعليت مونادها به كار برده است (رجوع كنيد به مناد). وى گويد:
«آرزو مبدأ داخلى مناد است كه حدوث تغيير و انتقال از ادراكى به ادراك ديگر را ممكن مىسازد. با آنكه آرزو هميشه قادر نيست به ادراك كامل چيزى كه در پى آن است، موفق گردد، با وجود اين، هميشه مقدارى از اين مورد اشتها و آرزو را مىيابد و به ادراكات تازهاى مىرسد.» (منادولژى) اما در نظر اسپينوزا اشتهاء ميل شديدى است كه انسان را به عمل برمىانگيزد.
مناد در فلسفه لايب نيتس عبارت است از جوهر فرد روحانيى كه حد وسط بين جواهر جسمانى و صور عقلى است. اين جوهر بسيط ولادت و موت طبيعى ندارد. طبيعت درونى آن شبيه به طبيعت نفس انسانى است. منادها از چنان ادراكى برخوردارند كه اين ادراك، خصوصيتى به آنها مىبخشد كه مىتوانند جامع بين وحدت و كثرت باشند. از ويژگىهاى مناد اين است كه دائما در تغيير است و از حالى به حال ديگرى منتقل مىشود. مناد داراى حالاتى از قبيل شعور و حيات و فاعليت است. تركيب اين صفات يك ماهيت غير جسمانى به آن بخشيده است. بنا بر اين مناد تركيبى از نيرو و اشتياق و عمل است. آرزو يا اشتهاء، همين فعاليت روحى است كه مناد متصف به آن است. اين فاعليت مناد داراى دو جنبه داخلى و خارجى است.
و بطور تطبیقی باید گفت که :
اشتها از لحاظ خارجى همان نيروى طبيعى است و از لحاظ داخلى، اشتياق و ميل و اراده است. تمام تغييرات مناد معلول اين اشتهاست. اين تغييرات متصل و به هم پيوسته است، هر حالت موجودى ناشى از حالت قبلى است و هر تغييرى برآمده از تغييرات گذشته و در بردارنده تغييرات آينده است.
خب فکر میکنم تا حدی ملموس و معلوم گردید که اغتذای غذا بوسیله غاذیه از طریق اشتها و نیرویی است که حیاتی انسان است و از سوی نفس و روح به فعلیت درآمده و حفظ گردیده و ارتباط ماندگاری در جسم برقرار نموده تا حدی که همگان آن را از ماده و جسم تلقی نموده اند و این بشکلی رایج مشهور گردیده است و فهمیده شد که ورای این است و حیات از ابتدا به تدبیر ایجاد و موجب بقا بوده و هست و خواهد بود .الخ)
نظریه غاذیه و نفس مغتذی
کیفیت محتوا - 9.6
9.6
امتیاز به این محتوا و نظریه
نفس مغتذی است نه غذا اصالت از نفس است